نسخه ۳.۰ از فریم ورک Net Core. در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ به صورت رسمی معرفی شد. در این نسخه امکانات بسیاری از جمله Windows Forms و WPF به فریم ورک دات نت کور افزوده شد. در این قسمت به بررسی JSON API ، SqlClient ، HTTP/2 خواهیم پرداخت.

 

قسمت قبل : معرفی دات نت کور ۳.۰ : قسمت دوم

قسمت بعد: معرفی دات نت کور ۳.۰ : قسمت چهارم

 

JSON API جدید و سریعتر

در نسخه جدید دات نت کور، API جدید و سریعی برای استفاده از JSON وجود دارد. با استفاده از آن می توانید سناریو های خواندن، نوشتن، serializer کردن و دسترسی به DOM را پیاده سازی کنید. احتمالاً با Newtonsoft.Json آشنا هستید. API های جدید به شکلی آماده شده اند که بتوانند سناریو های مشابه را پیاده سازی کنند ولی با مصرف حافظه کمتر و سرعت بیشتر.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

معرفی SqlClient جدید در دات نت کور

SqlClient در حقیقت data provider برای اتصال به Microsoft SQL Server و Azure SQL Database از طریق یک ORM مثل EF Core یا Dapper و یا به طور مستقیم با استفاده از API های ADO.NET است.

این نسخه جدید در NuGet منتشر شده و برای NET Framework و NET Core قابل استفاده است.

 

پشتیبانی از HTTP / 2

در نسخه ۳.۰ دات نت کور از HTTP / 2 در HttpClient پشتیبانی شده است. پروتکل جدید،برای برخی از API ها ، مانند gRPC و سرویس اطلاع رسانی Apple Push الزامی است. ما انتظار داریم سرویس های بیشتری در آینده به HTTP / 2 نیاز داشته باشند. همچنین ASP.NET نیز از HTTP / 2 پشتیبانی می کند.

توجه: نسخه پروتکل HTTP ترجیحی از طریق TLS / ALPN مورد مذاکره قرار می گیرد و HTTP / 2 فقط در صورت انتخاب سرور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قسمت بعد: معرفی دات نت کور ۳.۰ : قسمت چهارم