آیا تا به حال به شما گفته اند که نمی توانید یک توسعه دهنده باشید:

  • در ریاضی خوب نیستید
  • مدرک دانشگاهی ندارید
  • مدرک دانشگاهی دارید، اما نه در رشته مهندسی کامپیوتر
  • خیلی پیر هستید یا شما خیلی جوانید
  • زن هستید
  • [دلایل احمقانه تری اضافه کنید…]

همین الان، می خواهم تمام این دلایل احمقانه را به یک سطل آشغال بسپارید و آنها را از حافظه خود حذف کنید!

داستان من اینجوری بود

به عنوان یک کودک، بازی های رایانه ای زیادی را انجام دادم. این بازی ها برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار الهام بخش من بودند. می خواستم برنامه نویسی را یاد بگیرم، تا از این طریق بتوانم بازی های خودم را دقیقا همان طوری که می خواستم بسازم. در سن ده سالگی چقدر کمال گرا بودم!

این رویا من را به یادگیری مهندسی نرم افزار کشاند. با این حال، در ایران، سیستم آموزشی کپی برداری شده است؛ هر ساله یکبار آزمون کنکور برگذار می شود. در سال ۲۰۰۰، در زمانی که ۱.۵ میلیون دانش آموز در کنکور شرکت کرده بودند و تنها ۱۵۰۰۰۰ موقعیت برای قبولی وجود داشت، در این آزمون شرکت کردم. به منظور تحصیل در یک دانشگاه خوب، شما باید یکی از ۱۰۰۰ دانش آموز اول باشید. با رتبه بالا تر، شما نمی توانستید در یک دانشگاه دولتی تحصیل کنید. در عوض، شما مجبور بودید برای تحصیل هزینه پرداخت کنید.

اولین بار شکست خوردم

بار اول در کنکور برای رشته مهندسی نرم افزار قبول نشدم. اما برای مطالعه ریاضیات کاربردی در یک شهر کوچک پذیرفته شدم. البته این چیزی نبود که می خواستم. اشتیاق من به مطالعه مهندسی نرم افزار بود. می خواستم یک برنامه نویس باشم، نه یک ریاضیدان. از ریاضیات متنفر بودم و همچنان متنفرم!

بنابراین، مجبور بودم تا سال بعد منتظر بمانم تا دوباره در کنکور شرکت کنم. مجبور شدم تمام دروس دبیرستان را برای آماده شدن در آزمون بعدی را مجددا مطالعه کنم. سال بعد در کنکور شرکت کردم و رتبه من ۱۰۰۰۰ بود. شما ممکن است فکر کنید رتبه ۱۰۰۰۰ در میان ۱.۵ میلیون دانش آموز بسیار خوب است. اما در ایران اینطور نیست. با این رتبه، نمی توانستم مهندسی نرم افزار را در تهران مطالعه کنم. برای تحصیل در دانشگاه آزاد قبول شدم! شعبه رودهن! دانشگاهی بود که بسیاری از مردم آن را مسخره می کردند!

 

نمرات من افتضاح بود

باور کنید یا نه، با معدل ۱۱ فارغ التحصیل شدم. حتی در بیشتر کلاس هایم حضور نداشتم. چرا؟ بیش از نیمی از برنامه درسی ما مباحثی است که هیچ ارتباطی با برنامه نویسی ندارند. ما مجبور بودیم بسیاری از دروس ریاضیات، فیزیک، الکترونیک و … را پاس کنیم.

 

درس برنامه نویسی به زبان C

تصویر - توسعه دهنده

در ترم اول، درس مبانی برنامه نویسی با زبان پاسکال را داشتیم. یک هم کلاسی[خانم] داشتم که در برنامه نویسی ضعیف بود. برای پروژه ی درس به او کمک کردم؛ من فقط به یک دوست کمک می کردم!

در طول ترم دوم، درس برنامه سازی پیشرفته را به زبان C داشتیم. حدس بزنید چی شد؟ این دختر که حتی نمی توانست یک پروژه پایه پاسکال را انجام دهد، نمره ۱۹ از ۲۰ را کسب کرد و من نمره ۱۶ از ۲۰ را کسب کردم! در اینجا چند مورد مهم در مورد پروژه من وجود دارد که نمره ۱۶ را کسب کرد:

  • از لیست پیوندی استفاده کردم که در ترم های آینده تدریس می شود.
  • بخشی از پروژه را با زبان اسمبلی پیاده سازی کردم که آن هم در ترم های آینده تدریس می شود.
  • برنامه ای ساختم که شما می توانید UI را در متن ساده توضیح دهید و برنامه به صورت پویا آن را رندر کند.
  • یک کتابخانه GUI کامل با استفاده از مفاهیم برنامه نویسی شی گرا ساختم.

مدرس نمره ۱۶ را به من داد زیرا پروژه را تنها با یک روز تاخیر به او ارائه کردم. او پیچیدگی این پروژه که فراتر از آموخته های یک دانشجوی ترم دوم بود را، در نظر نگرفت! پروژه های ساده که حتی ساده ترین مفاهیم شی گرایی را پیاده سازی نکرده بودند نمره کامل گرفتند و پروژه من … . این زمانی رخ می دهد که افرادی بی کیفیت وارد عرصه ی تدریس می شوند.

و حالا من کجا هستم؟

تصویر - مشفق همدانی

من بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان را آموزش داده ام که چگونه کد بزنند یا چگونه کد نویسی بهتری داشته باشند. من ۲۰ دوره آنلاین را در پلتفرم های مختلف منتشر کرده ام، که بسیاری از آنها دوره ها، پرفروش ترین دوره ها در جهان شده اند. کانال یوتیوب من در طول چهار سال گذشته بیش از ۹ میلیون بار تماشا شده است. بیشتر آموزش های یوتیوب من رتبه شماره ۱ جهان است. می توانید کلمات “Node tutorial, React tutorial, ASP.NET MVC tutorial, C# events” را در گوگل جستجو کنید تا خودتان ببینید!

اما آخرین خبری که از دوست صمیمی ام که در رشته فیزیک در یک دانشگاه خوب تحصیل می کرد، بدست آوردم، این بود که او یک “راننده تاکسی” است!

شما باید از این داستان یاد بگیرید که …

این موارد را برای خود نمایی کردن به شما نگفتم. کسانی که من را می شناسند می دانند که من بسیار متواضع و خاکی هستم! همه این ها را گفتم، تا یک چیز را به شما آموزش بدهم: نمرات شما، دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید و نظرات مردم مهم نیستند! شما آینده خودتان را می سازید.

مردم چیزهایی را در شما پیدا می کنند تا شما را پایین بیاورند، تا احساس بهتری در مورد خودشان داشته باشند. اجازه ندهید نظرات این افراد آینده شما را خراب کند. رویا ها و آرزو های خود را دنبال کنید و برای رسیدن به موفقیت همواره در تلاش باشید.

میخواهید یک توسعه دهنده موفق یا یک توسعه دهنده ارشد موفق باشید؟ پس همین الان شروع کنید!

داستان شما چگونه است؟؟؟

 

Mosh Hamedani

منبع : https://goo.gl/P4uqvp